Data provider
Budapest University of Technology and Economics, Department of Applied Biotechnology and Food Science, Environmental Microbiology and Biotechnology Group
Contact details
Data on the producer, manager and collector
Production, treatment and dumping place
General information about the waste or by-product
- 17 CONSTRUCTION AND DEMOLITION WASTES (INCLUDING EXCAVATED SOIL FROM CONTAMINATED SITES)
- 17 05 soil (including excavated soil from contaminated sites), stones and dredging spoil
- 17 05 03* soil and stones containing dangerous substances
A 4-es metró alagút építésénél a pajzsos alagútépítési technológiát alkalamztak. A pajzs tulajdonképpen egy mozgó dúcolás, amely folyamatos megtámasztást biztosít a kibontott üregben, így kialakítva egy biztonságos munkateret a fejtéshez és a falazat beépítéséhez. A fúrásnál alkalmazott technológia geológiai szempontból három jellemző szakaszra: a budaira, a pestire és a
kettőt összekötő Duna alattira osztható. A Duna alatti szakasz a fejtett talajkörnyezetét tekintve a budai oldalhoz hasonló, a pesti oldal változatos talajviszonyai és a talajvíz miatt nagyobb kockázatot jelentő szakasznak mutatkozott. A budai oldal az előzetes geológiai feltárások, fúrások alapján viszont, az aránylag egyöntetű kiscelli agyag, ezért ez szinte problémamentesnek volt mondható.
A területen található talajtípusokat és a pajzsos alagútépítés szempontjait figyelembe véve a földpép homlokmegtámasztású EPB pajzzsot alkalmazták. Ennek a pajzstípusnak a lényege, hogy egy fejtőteret képeznek ki a pajzs vágóélénél merev és vízhatlan lezárással. Ezt követően a teret nagy nyomású bentonitos zaggyal töltik ki. A fejtőberendezés így a zaggyal telített térben dolgozik, így a puhább talaj nem hatol be az alagút homlokzatán, hiszen a zagy megtámasztja. A kifejtett talajt végül a zaggyal együtt eltávolítják, úgy hogy a zagy nyomása mindvégig állandó maradjon. Így a kitermelt kőzet a bentonitos zaggyal együtt kerül a felszínre. A felszínen rázószitára kerül a zagy, majd ülepítőn keresztül juttatják vissza a tárolótartályba a tisztított zagyot. A tisztított zagyhoz friss bentonitot kevernek, és újból visszajuttatják a fejtési térbe.
Forrás: Muskovits Marianna, Pajzsos alagútépítés és alkalmazása a 4-es metró építésénél, BME
A vonalalagutak fúrása során a talajjal érintkezésbe kerülő anyagok alábbiak:
Gépészeti kenőanyagok
Fúrási segédanyagok (Active Bentonit IBECO S),
A talaj konzisztenciáját és súrlódását módosító habanyag (MEYCOFIX SLF 30 MAPEI FOAMER 300).
A 4-es metró fúrásakor kitermelt talajba különböző anyagok kerülte bele. A fúrópajzs tengelynek folyamatos kenéséről gondoskodni kell, és a kimerült kenőanyag egy része a kitermelt talaj közé kerül. A fúrópajzs hosszabb leállításának idejére (pl.: ünnepek, hétvégi munkaszünet) a fúrópajzs kitermelő tér felőli oldalát bentonit zaggyal (fúrási segédanyag) töltik fel a nyomásegyensúly biztosítása miatt. Azonban a bentonit természetes eredetű ásványi agyag, így az nem jelent kockázatot a környezetre. A fúrás során a fúrópajzs elemei és a talaj közötti, valamint a talaj belső súrlódásának csökkentésére a fúrópajzs elé habanyagot injektálnak. A fúróhab csak szélsőséges esetekben (5000 ppm, 10000 ppm koncentráció) jelent kockázatot a környezetre, a technológia megfelelő alkalmazási körülményei között (300–1500 ppm) nem jelent kockázatot.
Characterisation and concentration of the chemical substances
- Metals, semi-metals and their compounds
- arsenic
- Metals, semi-metals and their compounds
- boron
- Other inorganic chemical compounds
- barium
- Other inorganic chemical compounds
- calcium
- Metals, semi-metals and their compounds
- cadmium
- Metals, semi-metals and their compounds
- cobalt
- Metals, semi-metals and their compounds
- chromium
- Metals, semi-metals and their compounds
- copper
- Metals, semi-metals and their compounds
- iron
- Other inorganic chemical compounds
- potassium
- Other inorganic chemical compounds
- magnesium
- Metals, semi-metals and their compounds
- manganese
- Other inorganic chemical compounds
- sodium
- Metals, semi-metals and their compounds
- nickel
- Other inorganic chemical compounds
- phosphorous
- Metals, semi-metals and their compounds
- lead
- Metals, semi-metals and their compounds
- tin
- Metals, semi-metals and their compounds
- strontium
- Metals, semi-metals and their compounds
- zinc
- Other inorganic chemical compounds
- sulphur
- Other inorganic chemical compounds
- nitrogen (total)
- Other inorganic chemical compounds
- calcium
Main characteristics of the waste/ by-product
Ez a talaj kiscelli, vagy tardi agyag. A mállás során a külső környezettel érintkező felső réteg sárgás színűvé vált, amit a pirit vastartalmának oxidációja okozott. Az alsó rétegekből származó agyag színe szürke, és jellemzően keményebb a felsőbb rétegekből származó sárga színű agyag talajnál.
A kiscelli agyag szemcseméret szerinti eloszlása alapján a következő frakciókat tartalmazza: 40–50% agyag (amely szemcsemérete nem haladja meg a 0,02 mm-t), 50–60% hordalék, 6–7% homok. A felső sárga rétegek ezzel szemben csak 20–30% agyag frakciót és 70–80% hordalékot tartalmaznak. Karbonát tartalma 10–35% között van, de a felsőbb rétegekben nem éri el a 10%-ot.
A 4-es metró fúrásakor kitermelt talajba különböző anyagok kerülte bele. A fúrópajzs tengelynek folyamatos kenéséről gondoskodni kell, és a kimerült kenőanyag egy része a kitermelt talaj közé kerül. A fúrópajzs hosszabb leállításának idejére (pl.: ünnepek, hétvégi munkaszünet) a fúrópajzs kitermelő tér felőli oldalát bentonit zaggyal (fúrási segédanyag) töltik fel a nyomásegyensúly biztosítása miatt. Azonban a bentonit természetes eredetű ásványi agyag, így az nem jelent kockázatot a környezetre. A fúrás során a fúrópajzs elemei és a talaj közötti, valamint a talaj belső súrlódásának csökkentésére a fúrópajzs elé habanyagot injektálnak. A fúróhab csak szélsőséges esetekben (5000 ppm, 10000 ppm koncentráció) jelent kockázatot a környezetre, a technológia megfelelő alkalmazási körülményei között (300–1500 ppm) nem jelent kockázatot.
Physico-chemical properties of the waste or by-product
Összes só tartalma 0,09 m/m%.
A kitermelt talaj egy részét tájsebek gyógyítására használják.
Hulladéklerakó takarására alkalmazzák a sárga metróépítési talajjal keverve az ASA Magyarország lerakóján.
Hazards of the waste or by-product
A BME ABÉT tanszék Környezeti Mikrobiológia és Biotechnológia Kutatócsoport munkatársai környezettoxikológiai teszteket végeztek, amelyek eredményei:
- a Vibrio fischeri lumineszcencia gátlási tesztnél, a gátlás 5,9% volt, mely alapján nem toxikus;
- Sinapis alba gyökér- és szárnövekedési tesztet is végeztek, amelynek eredménye, hogy a szürke metró-építési talajon nőtt növényeket egyenes szár és gyökér jellemzi, a gyökerek között megtalálható volt a menekülő gyökér is, de volt köztük olyan is, amely bensőséges kapcsolatot létesített a talajjal. A vizsgált mutatók azt mutatják, hogy a talaj nem toxikus;
- a Collembola mortalitás tesztnél 20%-os pusztulás volt jellemző.
Referencia: Mogyorós Edina (2011) Inert építési hulladékok felhasználása vörösiszap tározók lefedéséhez, Diplomamunka, BME
A szürke metróépítési hulladék talajról elmondható, hogy a legtöbb toxikus fém esetében a földtani közegre vonatkozó szennyezettségi határértéket nem haladja meg az összes fémtartalom. Kockázatot jelenthet azonban a fúrás során leggyakrabban használt 300 ppm mennyiségű fúrást könnyítő adalék (Meycofix SLF 30, Mapei Foamer 300). Használata toxikus a növények számára (Sinapis alba). A talajba került detergens gátolja a növények szár- és gyökérnövekedését.
Potential utilisation in soil
Mivel a talajban nem találhatóak szennyezőanyagok, illetve a táp- és mikroelemtartalma miatt alkalmas lehet hulladéklerakók, tározók (pl. vörösiszap) lefedésére, szerves anyaggal keverve.
Referencia: Mogyorós Edina (2011) Inert építési hulladékok felhasználása vörösiszap tározók lefedéséhez, Diplomamunka, BME
Geotechnikai elemek előállításánál alkalmazható a talajkomponensként, hasonló a természetben megtalálható talajokhoz.
Referencia: Tuba Dániel (2009) A 4-es metró építése során felmerülő környezetvédelmi problémák és megoldásuk, Diplomamunka, BME
Mivel a metróépítés során nem szennyeződött ez a talaj, toxikus fémeket nem tartalmaz, így nem kell számolni hasznosítással összefüggő kockázattal.